5 vinkkiä, kuinka vähennät ruutuaikaa

Tässä muutama vinkki kuinka voit vähentää omaa ruutuaikaasi. Monta kertaa ylimääräinen aika menee puhelinta tai tablettia “pläräillessä” ilman mitään suurempaa syytä. Nämä vinkit ovat sinulle, jota oman laitteen selailu häiritsee, koska siitä on tullut huono tapa tai jopa jo ongelma. Voit soveltaa näitä vinkkejä myös lisätäksesi tehokkuutta ja aikaa omaan arkeesi.  

Välillä laitteen käyttö on mukavaa ja rentoa, mutta minua liiallinen selailu rupesi häiritsemään varsinkin silloin, kun halusin olla tehokas ja tuottelias.

Huomasin, että puhelimen turha käyttö, esimerkiksi somea ja lööppejä lukien oli päivittäistä ja useita minuutteja, jopa tunteja valui hukkaan. Kun lähdin soveltamaan alla olevia vinkkejä havaitsin, että minulle tuli kuin tyhjästä lisää aikaa.

Suosittelen näitä vinkkejä heille, jotka haluavat olla tehokkaampia, virkeämpiä sekä vähemmän stressaantuneita omassa arjessaan. Näitä olen soveltanut Apple laitteilla, mutta varmasti muissa käyttöjärjestelmissä samat toiminnot ovat myös helposti löydettävissä. Tässä vinkit, olkaa hyvä:

  1. Ilmoitukset. Laita pois päältä kaikki muut paitsi vain tarpeelliset ilmoitukset. Itselläni puhelimeni ilmoittaa vain puheluista, herätyksestä ja “tavallisista” tekstiviesteistä. Kannattaa sulkea WhatsApp, uutisvirrat, some-kanavat jne. Tällöin puhelimen ottaminen esille harventuu, koska näyttö ei koko ajan “välky”, vaan pysyy pimeänä. Usein tapahtuu niin, että ilmoitus tulee ja huomaamatta jää selailemaan myös kaikkea muuta. Ja aikaa kuluu.
  2. Kun jätät laitteen pöydälle tai sohvalle, jätä laitteen näyttö alaspäin. Näin et ota edes vahingossa puhelinta tai tablettia, koska et voi sitä nähdä, mitä laitteessa tapahtuu. Kannattaa kuitenkin hankkia joku suoja näytölle, ettei näyttö vahingoitu, kun laitteen jättää ylösalaisin pöydälle.
  3. Käännä laitteesi värit mustavalkoiseksi. Omassa puhelimessani värit vaihtuvat mustavalkoiseksi, kun painan kotivalikkoa kolme kertaa. Aputoiminnon voi määrittää laitekohtaisesti. Huomaan tehneeni usein näin varsinkin iltaisin. Tajusin käytöksessäni sen, että puhelimella selailu ei ole niin kiinnostavaa ilman värejä.
  4. Kasvata riippumattomuutta laitteeseen. Helpointa riippumattomuuden kasvattaimiseen on jättää oma laite tarkoituksella kotiin tai muuhun turvalliseen paikkaan hetkeksi. Nyt en tarkoita sitä, että välttelisit omia töitä tai jos odotat puhelua tai yhteydenottoa, jättäisit laitteen itseltäsi pois. Tarkoitan sitä, että vaikka illalla kun työt on jo tehty ja lähdet ulos lenkille, harrastukseen tai kauppaan, jätä puhelin kotiin tai autoon odottamaan. Kokeile vaikka aluksi, ettet käytä laitetta ollenkaan yhtenä päivänä kuukaudessa, vaan sen sijaan luet tai teet muuta luovaa ja itsellesi mielenkiintoista puuhaa. Voit kasvattaa “ruuduttomia päiviä” kerran viikkoon näin halutessasi.
  5. Tarkista sähköpostisi vain muutaman kerran päivässä. Minulla oli sähköpostini koko ajan “auki” ja toimin välittömästi, kun uusi sähköposti saapui kansiooni. Se keskeytti työntekoni ja sen sijaan, että jatkoin omia töitäni, aloin tehdä “muiden” töitä samantien. Taaskaan en tarkoita sitä, että jos odotat tiettyä sähköpostia tai se on tapasi tehdä töitä, niin luopuisit siitä välittömästi. Oman keskittymiseni ja ruutuajan kannalta tämä muutos auttoi tehostamaan työtäni ja vähensi laitteella olemista ja sähköpostien “turhaa” selailua. Tänä päivänä tarkistan sähköpostini kolmesti päivässä. Aamupäivällä, ennen lounasta, sekä kerran iltapäivällä. On toki päiviä, jolloin joudun tarkistamaan sähköpostini useammin, mutta sähköpostien säännöllinen tarkistus on vähentänyt ruutuaikaani.

Tässä oli muutama vinkki omasta ruutuaikani käytöstä. Hyödynnä niitä omaan arkeesi ja työelämään ja kerro meille, mitkä vinkit ovat olleet sinulle avaintekijöitä ruutuaikasi vähemmälle käytölle.

Palataan ruutuun.
Juuso Savolainen

 

Selaa muita artikkeleita