Motivoidu aamuista!

Unelmani on herätä virkeänä, rentoutuneena ja hyvin levänneenä jokaiseen aamuun. Vain ajatuskin heräämisestä päivään varhain linnunlaulun aikaan virkistää omaa mieltäni. Mutta herääminen varhain ja helposti ei ole niin yksinkertaista, vaan se vaatii rutiineja ja oikeita motiiveja.

On eri tyyppisiä ihmisiä, toiset ovat enemmän aamu- ja toiset enemmän iltaihmisiä. Välillä voi kokea olevansa tuottelias ja tehokas illalla, kun taas toisinaan aamulla iskee hyvä motivaatio omaan tekemiseen.

Aamuissa on jotain “freesiä”. Aivot ovat levänneet ja saa kirjaimellisesti aloittaa päivän ilman kuluneen päivän asioiden taakkaa. Mutta mitkä asiat voisivat motivoida meitä niin, että jaksaisimme ja haluaisimme nousta aamuisin helpommin.

Ensiksi täytyy miettiä, mitkä ovat minun intohimoni, asiat joita rakastan, mitä haluan tehdä ja saavuttaa elämäni aikana. Tämä ei ole mikään pieni asia pohdittavaksi. Uskon, että suurella osalla meistä on jo jonkinlainen kutina sisällämme, mitä me haluamme elämällämme, taidoillamme ja lahjoillamme tehdä.

Miten meinaat käyttää loppuelämäsi aamut? Aamuillasi voi olla merkittävä rooli rakkaitten asioittesi toteuttamisessa ja unelmiesi saavuttamisessa.

Tässä muutama vinkki, joita kannattaa kokeilla ja testata, jotta herääminen olisi helpompaa ja matka kohti luovia aamuja voisi alkaa.

  • Tee itsellesi selväksi ennen nukkumaan menoa, miksi haluat herätä ja mitä haluan saavuttaa. Löydä se mikä sinua innostaa.
  • Lopeta torkku. Torkuttaminen on ihmisen keholle ja aivoille jopa haitallista. Se on olotila, jossa et aivan ole hereillä etkä valveilla. Vaikka nukahtaisitkin torkun aikana, joudut nopeasti heräämään uudestaan ja aivomme eivät siitä tykkää. Se on suorastaan ajan tuhlausta etkä saa sen aikana mitään aikaiseksi.
  • Aseta herätyskello toiselle puolelle huonetta. Tämä vinkki on yksinkertainen ja toimiva, koska joudut nousemaan sängystäsi laittamaan herätyskellon pois päältä.
  • Aseta vesilasi herätyskellon viereen. Juo lasillinen vettä heti, kun olet laittanut kellon pois päältä.
  • Aseta aamutakki herätyskellon lähettyville, jotta veden juotuasi saat aamutakin näppärästi päällesi.
  • Kävele samantien huuhtomaan kasvot raikkaalla vedellä.
  • Olet valveilla, päässyt sängystä ylös ja uusi mahtava päivä voi alkaa!
  • Jatka tätä joka päivä, jotta rakentaisit itsellesi haluamasi rutiinin. Herää samaan aikaan joka aamu ja mene nukkumaan silloin, kun väsyttää.
  • Kerro halustasi herätä aikaisemmin ja helpommin kumppanillesi tai läheisillesi. Kertominen motivoi sinua sekä tekee sinusta “tilivelvollisen” heräämään aikaisemmin.

Kun mietit, mitä hyötyjä sinulle on varhain nousemisesta, helpottaa se aamulla sängystä pääsyä. Saat enemmän aikaa, kehosi voi paremmin, olet enemmän levännyt ja jaksat paremmin. Luot itsellesi mahdollisuuksia lukemiseen, meditoimiseen, kirjoittamiseen ja terveelliseen syömiseen. Eikä sinulla ole kiirettä töihin tai muihin päivän toimintoihin.

Kun itse olen aamuisin päässyt ylös sängystä ja suorittanut suurimman osan edellä mainituista rutiineista, keitän kahvit, otan lyhyen aamujumpan ja käyn suihkussa. Tämän jälkeen on minulla aikaa vielä tehdä jotain, mitä ikinä haluankaan.

Aamuisin on hyvä jättää vielä oma älylaite syrjään. Keskittyä olemiseen, elämiseen ja kuuntelemiseen. Aamuisin syntyy hyviä ideoita. Käytä nämä hetket ja kirjoita ideat ja ajatukset ylös. Ehkä voit aloittaa päiväkirjan tai “aamusivujen” tekemisen. “Aamusivut” ovat hetki pysähtymiselle, jolloin otat kynän käteen ja kirjoitat käsin haluamaasi vihkoon, mitä mieleen juolahtaa.

Nämä hetket voivat olla kuin kultakaivos. Olet levännyt, sinua ei ole vielä häiritty, mikään ei piippaa, saat vaan tyhjentyä ja täyttyä.

Tässä muutama ajatus siitä, miten aamuistasi voisi tulla helpompia ja inspiroivampia. Sovella niitä omaan arkeesi ja toivottavasti löydät jotain uutta ja innostavaa. Ota näistä vinkeistä yksi kerrallaan käyttöösi ja kasvata siitä itsellesi rutiini, joka motivoi ja helpottaa aamujasi jatkossa.

 

Virkeitä ja innostavia aamuja.
Juuso Savolainen

 

Selaa muita artikkeleita