Päivän (Päivön) piristys

Kuka oli Päivö Parviainen?

Päivö Parviainen oli pappi, rovasti ja lähetyssaarnaaja, joka sai Jumalalta kutsun lähetystyöhön Kiinaan. Jumala sanoi hänelle 1930-luvun puolivälissä, että “lähetän sinut Kiinaan ja sitten tuon sinut takaisin Suomeen ja vien sinut sitten kotiin kirkkauteen!”

Näin tapahtui. Kirjaimellisesti. Viimeisillä hetkillään Päivö makasi jo halvaantuneena vuoteessaan, kunnes kaikkien lääketieteellisten ohjeiden vastaisesti hän nousi istumaan sanoen: “Nyt tulee Jeesus minua hakemaan kotiin kirkkauteen!”

Päivö kuoli vuonna 2015 Suomen vanhimpana pappina 102 -vuotiaana.

Päivössä asuva ikuinen elämä (kreik. zoe) nosti miehen pystyyn, vaikka kaikki muut elämän osa-alueet olivat jo käytännössä lakanneet. Päivö antoi henkensä Jeesuksen käsiin ja lähti kotiin kirkkauteen - juuri niin kuin Jumala oli hänelle puhunut.

“Jolla Poika on, sillä on elämä (zoe), jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää!” (Zoe) 1Joh 5:12

Riittääkö “Zoe”?

Päivön tunteneet kertoivat, kuinka vielä 100-vuotiaanakin saarnatessaan Jumalan sanaa syntien sovittajasta, Jeesuksesta, hän aivan kuin heräsi unesta ja tuli täyteen virkeyttä, energiaa ja iloa! Hänessä asuva ikuinen elämä (zoe) antoi hänelle valtavasti voimaa ja iloa. Mutta myös kehon täytyi olla kunnossa ja sielun virkeä noustessaan julistustyöhön. Tuo kokonaisvaltainen virkeys ei kuitenkaan ollut Päivölle itsestäänselvyys.

Päivöstä kerrotaan, että hän oli nuorempana usein masentunut ja depressioon taipuvainen. Myös astma ja selkävaivat vaivasivat häntä. Eläkkeelle jäätyään lääkärikin totesi, että Päivö oli keskivertoa vanhemman näköinen ja siinä kunnossa, että ei ollut enää menemistä lähetyskentälle. Vaimo olisi ollut vielä lähtökunnossa, mutta Päivön prognoosi ei ollut piristävä.

“Väsynyt eläkeukko!” totesi Päivö itsekin.

Jotakin oli tehtävä.

Kaikista elämän osa-alueista huolehtiminen

Suomenkieliselle sanalle “elämä” on kreikankielessä neljä eri sanaa ja kaikilla sanoilla on oma merkityksensä. “Zoe” tarkoittaa ikuista, ylösnousemuselämää, “Bios” luomakunnan elämää, Psyche sielunelämää ja “Anastorphe” elämäntapaa. Päivö alkoi kiinnittämään huomiota myös  luonnollisen elämän osa-alueisiin, jotka näyttivät olevan hänelle yhtä hengellisiä kuin “zoekin”. Voimistelut, verenkiertoa aktivoivat harjoitteet ja terveellinen ruokavalio tulivat osaksi Päivön elämää.

Päivön piristys

Miten on siis mahdollista, että raihnainen 60-vuotias elääkin 102 - vuotiaaksi?

Kaiken takana on tietysti Jumalan Pyhä Henki, tuo Ikuinen Zoe -elämä, joka on ajaton ylösnousemusvoima. Päivön hyvät ihmissuhteet selittävät myös hänen hyvinvointiaan. On kuitenkin selkeästi myös jotakin muuta, joka selitää hänen pitkäikäisyyttään ja terveyttään:

Päivö näytti todella ymmärtävän, että Näkymätön Personal Trainerin inspiroi, antaa motivaatiota ja auttaa, mutta ei treenaa. Se on ihmisen osa.  Päivö alkoi huolehtimaan myös fyysisestä kunnostaan ja ruokavaliostaan. Tässä on meille opittavaa. Päivön päivittäiseen piristykseen kuuluivat seuraavat asiat, jotka hän oli itse kehitellyt, kokeillut, tutkinut ja saanut. Ja ennen kaikkea tehnyt!

  • Päivittäinen liikunta:
    • Portaiden kiipeäminen, jalkojen aktivointi
    • Aivoverenkierron lisääminen kylmillä pyyhkeillä tai kylmässä vedessä oleminen/uiminen
    • Jalkapohjien harjaaminen lattianpesuharjalla
    • Kehon kuivaharjaus
    • Aamujumppa
      • Selkälihasliikkeitä, vatsalihasliikkeitä, ristikkäisten lihasketjujen aktivointia
      • Jalkojen saksaus -ja pyöräilyliikkeitä hartiaseisonnassa
      • Päälläseisontakin kuului Päivön ohjelmaan joidenkin ihmisten kertoman mukaan

Vielä 90-vuotiaana Päivö vieraili kouluissa näyttäen oman voimistelusarjansa oppilaille, jotka ihmetystä täynnä katselivat, kun Päivö oli hartiaseisonnassa.

  • Terveellinen ruokavalio ja Päivön “lisäravinteet”:
    • Tillit, nokkoset, sipulinvarret uuniin ja keitoksi
    • Yrttien käyttäminen juotavaksi teen tavoin
    • Tomaatti- ja porkkanamehu
    • Pellavasiemenet sitruuna-ja hunajamarinadissa (-mehussa)
    • Huoneenlämpöistä vettä runsaasti päivittäin

 

Jos Päivö vielä eläisi, olisi hänen elämäntapansa esimerkkinä monelle personal trainerille. Hänen suurin intohimonsa oli kuitenkin saarnata Näkymättömästä Personal Trainerista, joka tuli ihmiseksi ja sovitti koko maailman synnin! Siksi edesmennyt Päivö Parviainen nauttii myös TFE:ssä suurta kunnioitusta. Suosittelemmekin sydämellisesti poimimaan Päivön piristyksestä omaan elämään sellaisia elementtejä, jotka sopivat juuri sinulle!


Harri Savolainen